
Pracownie
Usługi w Środowiskowym Domu Samopomocy w Sławnie są świadczone w formie zajęć zespołowych lub indywidualnych w następujących pracowniach:
Cele i zadania realizowane są w Środowiskowym Domu Samopomocy w Sławnie poprzez terapię zajęciową w ramach pracowni sportowo - ruchowej, pracowni komputerowo-poligraficznej, pracowni plastycznej i rękodzieła, pracowni majsterkowicza, pracowni kulinarnej, pracownia zaradności życiowej oraz świetlicy w ramach, których realizowane są wszelkiego rodzaju treningi:
Pracownia plastyczna i rękodzieła ![]()
Podstawa realizacji: terapia manualna i artystyczna. Prace ręczne przy użyciu różnych technik plastycznych, dekoracja pomieszczeń, pobudzanie wrażliwości estetycznej poprzez sztukę, zachęcanie do ekspresji twórczej i uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych na terenie miasta. Wykorzystanie pracowni: Prace indywidualne z zastosowaniem różnych technik plastycznych (akwarele, prace zdobnicze, dekorowanie pracami pomieszczenia Domu, prace plenerowe, wykonywanie kartek okolicznościowych, wystawy i kiermasze w ramach imprez integracyjnych, udział w wystawach artystycznych organizowanych na terenie Sławieńskiego Domu Kultury w Sławnie). Pracownia współpracuje z pracownią komputerowo – poligraficzną, majsterkowicza oraz świetlicą.
Pracownia komputerowo - poligraficzna![]()
Podstawa realizacji: zasady bhp, nauka podstaw obsługi komputera oraz poszczególnych urządzeń i narzędzi poligraficznych, pisanie i kserowanie różnego rodzaju pism i druków, przygotowywanie , wykonywanie zaproszeń i dyplomów, laminowanie i bindowanie, oprawa dokumentów. Ciągłe usprawnianie manualne i intelektualne, które pozytywnie wpływa na podwyższanie poziomu wiedzy i umiejętności uczestników Domu. Wykorzystanie pracowni: -wykonywanie prac (kserowanie, laminowanie, bindowanie), -współpraca ze świetlicą, pracownią plastyczną i rękodzieła w zakresie przygotowywania do imprez organizowanych w Domu, wykonywanie dyżurów porządkowych, -przygotowywanie materiałów pomocniczych takich jak: śpiewniki, strony tytułowe, spisy treści, szaty graficznej, -wykonywanie napisów, podziękowań, kart okolicznościowych, zaproszeń, tablice informacyjne, ceny, opisy eksponatów na wystawy i kiermasze, ogłoszenia, działania promocyjne z wykorzystaniem sprzętu komputerowego i poligraficznego, -prezentacja zdjęć na komputerze, wykonywanie zdjęć, filmów, prezentacja filmów, -wyszukiwanie informacji w internecie, obsługa poczty elektronicznej, -prace z urządzeniami takimi jak: laminarka, drukarka, kserokopiarka, gilotyna, aparat fotograficzny, kamera.
Pracownia majsterkowicza![]()
Podstawa realizacji: zasady bhp, prosta obróbka drewna i metalu, drobne naprawy sprzętu domowego, pomoc w czynnościach konserwatorskich, nauka obsługi i eksploatacji niektórych narzędzi, wykonywanie powłok malarskich i lakierniczych, uczestnicy poprawiają sprawność manualną rozbudzając w sobie przy okazji zainteresowania techniczne. Wykorzystanie pracowni: W pracowni wykonywane są głównie wyroby z drewna przy zastosowaniu różnych narzędzi. W większości są to zajęcia polegające na: -usprawnianiu manualnym, -nauce posługiwania się różnymi narzędziami, -zachęcaniu do samodzielnej pracy, -ukazaniu ciekawych stron pracy majsterkowicza (satysfakcja z wykonanej pracy). Najczęstsze wyroby to: oprawy do obrazów i luster, obudowy i podstawki do wyrobów świątecznych, montowanie płyt na zawieszenie narzędzi, szablony i ramki. Pracownia współpracuje z pracownią plastyczną i rękodzieła. W ramach pracowni wykonuje się bieżące naprawy mebli, zamków, sprzętu domowego itp.
Świetlica-obszar działalności rekreacyjno-kulturalno-oświatowej![]()
Podstawa realizacji: nauka umiejętnego wykorzystania czasu wolnego, współorganizowanie różnego rodzaju imprez o charakterze wewnętrznym, gry świetlicowe, współtworzenie kroniki Domu, rozwijanie zainteresowań kulturalnych i edukacyjnych, prowadzenie rozmów indywidualnych i grupowych, organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych, udział w różnych imprezach o charakterze integracyjnym: treningi: umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie, aktywności i odpowiedzialności, spędzania czasu wolnego. Wykorzystanie pracowni: Zebrania społeczności Domu, przygotowywanie imprez artystycznych, planowanie, słuchanie muzyki, oglądanie programów edukacyjnych, dyskusje, pogadanki, gry świetlicowe. Świetlica współpracuje ze wszystkimi pracowniami Domu.
Pomieszczenie do treningu samoobsługi i zaradności życiowej![]()
Podstawa realizacji: zajęcia higieniczno-gospodarcze (dyżury porządkowe), trening higieny osobistej i estetyki noszenia odzieży, nauka korzystania z urządzeń AGD (suszarka, żelazko, pralka automatyczna, kuchenka, mikser, toster, lodówka, zmywarka), pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, nadzór nad systematycznością zażywania leków, nadzór opiekuńczy w ramach zajęć w różnych pracowniach - według potrzeb, szczególnie w zajęciach organizowanych poza placówk.
Pracownia sportowo – ruchowa (tenis stołowy, piłkarzyki, bieżnia, gimnastyka, orbitrek, rower stacjonarny i wiele innych). ![]()
Celem działań podejmowanych w tej pracowni jest zwiększenie kondycji i sprawności fizycznej uczestników, niwelowanie istniejących dysfunkcji ruchowych oraz kształtowanie świadomej aktywności sportowo- ruchowej wśród osób niepełnosprawnych. Pracownia wyposażona jest m.in. w sprzęt i przybory niezbędne przy wykonywaniu ćwiczeń równoważnych, koordynacyjnych, rozciągających, relaksacji i wielu innych (atlas rehabilitacyjny, 4 rowery rehabilitacyjne, steper, bieżnia, orbitrek, stół do tenisa stołowego, 5 materacy gimnastycznych, piłki rehabilitacyjne, ławeczki oraz drobny sprzęt do zajęć ruchowych, do gimnastyki.
Pomieszczenie do indywidualnego poradnictwa psychologicznego i socjotrapeutycznego pełniące jednocześnie funkcję pokoju wyciszenia![]()
Pokój do indywidualnego poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, który pełni także funkcję pokoju wyciszenia. Do zadań psychologa należy wykonywanie diagnozy psychologicznej uczestników, okresowa ocena efektów prowadzonej terapii, prowadzenie indywidualnych rozmów i konsultacji z uczestnikami zajęć, współpraca z instruktorami terapii zajęciowej w zakresie współtworzenia i weryfikacji planów postępowania wspierająco-aktywizującego, stwarzanie warunków do nabycia, podtrzymywania i rozwijania u uczestników umiejętności i kompetencji niezbędnych do samodzielnego życia. Podczas spotkań indywidualnych i warsztatów grupowych z psychologiem uczestnicy zajęć uczą się poprawnego funkcjonowania w środowisku rodzinnym i społecznym , mają możliwość przeprowadzania treningów umiejętności społecznych i interpersonalnych t.j.: trening umiejętności prowadzenia rozmowy, trening umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji.
Zadania socjoterapeuty
• udzielanie pomocy w formie poradnictwa, konsultacji, zajęć indywidualnych i grupowych,
• wspomaganie uczestników w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym,
• prowadzenie zajęć psychokorekcyjnych, ukierunkowanych na eliminowanie lub zmniejszanie poziomu zaburzeń zachowania u uczestników,
• pomoc w pokonywaniu trudności przez uczestników mających problemy osobiste, życiowe,
• organizowanie podczas spotkań takich sytuacji społecznych, które sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności psychologicznych,
• ciągła współpraca z rodzicami, opiekunami uczestników,
• prowadzenie wymaganej dokumentacji dotyczącej uczestników i funkcjonowania jednostki,
• udział w posiedzeniach zespołu wspierająco-aktywizującego uczestników
Pracownia kulinarna
![]()
Zajęcia kulinarne prowadzone są w pracowni wyposażonej w niezbędny sprzęt gospodarstwa domowego taki jak: miksery, malaksery, roboty kuchenne, mikrofala, kuchenka elektryczna, piekarnik, zmywarka do naczyń, gofrownica itp.

